VITAMINE PENTRU SANATATEA OCHILOR!

De ce avem nevoie de vitamine pentru ochii nostri ?

Cercetatorii au atras atentia de foarte multa vreme ca ochii au nevoie de vitamine si nutrienti pentru a-i mentine la o capacitate de functionare normala si sanatoasa, pe intreg parcursul vietii.

Odata cu trecerea timpului, corpul uman are tendinta de a procesa cu o eficienta mai scazuta vitaminele, din acest motiv recomandarea specialistilor oftamologi este ca fiecare dintre noi sa isi studieze foarte bine comportamentul alimentar si sa se asigure ca in alimentele consumate zilnic exista doza echilibrata de vitamine necesara.

Iata lista vitaminelor esentiale pentru o pereche de ochi sanatosi :

1. Vitamina A

Foarte importanta pentru mentinerea randamentului vederii nocturne sau in prevenirea cataractei. 

Lista alimentelor care contin vitamina A : morcovi cruzi, spanac fiert, patrunjel proaspat, cartofi dulci, salata verde, ardei gras rosu, pepene galben, caise, tomate, oregano, fasole verde fiarta, varza Bruxelles fiarta, castraveti, pepene verde, prune uscate, grapefruit, mazare verde fiarta, telina cruda, portocale sau lapte de vaca 2%. 

Necesarul zilnic :  800 micrograme/zi

2. Vitaminele B 

Atenueaza senzatia de oboseala, marind acuitatea vizuala; ajuta la reglarea presiunii oculare.

Lista alimentelor care contin Vitamina B: ficat, rinichi, creveti gatiti la abur, midii, somon, muschi de vita, cotlet de miel, ou fiert, lactate, orez, tarate de grau, fructe, nuci, lapte, drojdie de bere.

Necesarul zilnic : 50 micrograme/zi vit. B2, 50 micrograme/zi vit. B3, 50 micrograme/zi vit. B4, 50 micrograme/zi vit. B5, 50 micrograme/zi vit. B6, 50 micrograme/zi vit. B12 , in functie de varsta.

3. Acidul folic

Protejeaza canalele oculare de acumularile de homocisteina. 

Lista alimentelor care contin acid folic : salata verde, spanac, cereale, portocale.

Necesarul zilnic : 65-500 micrograme/zi, in functie de varsta


3. Vitamina C

Imbunatateste circulatia sangelui prin capilare la ochi, ajusteaza rapid activitatea oculara in functie de gradul de luminozitate si protejează cristalinul.

Lista alimentelor care contin Vitamina C : ardei gras roșu, broccoli, patrunjel proaspat, conopida fiarta, capsuni, suc de lamaie proaspat, varza, grapefruit, kiwi, pepene galben, portocale, rosii, zmeura, spanac fiert, telina cruda, ananas, pepene verde, fasole verde, cuisoare uscate, busuioc, afine, morcovi cruzi, usturoi, caise, cartofi dulci, prune, mazare verde, ceapa cruda, banane, porumb fiert, avocado, pere, sfecla. 

Necesarul zilnic : 40-120 mg/zi, in functie de varsta. scoici si ficat

3.Vitamina E

Vitamina liposolubila sau antioxidant ce protejeaza ochii de radicalii liberi.

Este recomandata in primul rand miopilor.

Lista alimentelor care contin Vitamina E : mustar, spanac fiert, seminte de floarea soarelui crude, varza, migdale uscate, papaia, masline, ardei gras rosu, varza de Bruxelles fiarta, broccoli, kiwi, rosii, afine, nuci, cereale, cartofi dulci.

Necesarul zilnic : 4-19 mg/zi, in functie de varsta

4. Zinc

Se gaseste in mod natual in retina, unde regleaza reactia rodopsinei la lumina, care influenteaza functia de membrana a fotoreceptoarelor si modulează transmiterea nervoasa.

Lista alimentelor care contin Zinc : carnea animala, stridii, cereale, nuci, seminte de dovleac, branza, alune sau untul de alune.

Necesarul zilnic : 5-19 mg/zi

5. Acizii grasi Omega 3 

Scoala Medicala de la Harward a descoperit ca uleiurile Omega 3 reduc senzatia de ochi uscati sau degenerarea maculara. Intretin sanatatea glandelor lacrimale precum si capacitatea de functionare a canalelor oculare.  

Lista alimentelor care contin acizi grasi Omega 3 : sardine, hering, macrou, somon, ulei, nuci. Necesarul zilnic : 3-6 mg/zi.

6. Luteina

Are rol de antioxidant, actionand contra radicalilor liberi si contra imbatranirii premature, facilitand comunicarea la nivel celular. Regasindu-se in mod natural in macula ochilor, luteina este esentiala alimentar in prevenirea degenerarii maculei (pierderea vederii), problema ce afecteaza in mod deosebit dupa varsta de 40 de ani.

Lista alimentelor care contin luteina : varza creata, spanac, porumb, coacaze negre.

Necesarul zilnic de carotenoida (luteina) : de 2-4 mg/zi